Groeien? Of juist niet?
Als je de ambitie hebt om je onderneming te laten groeien, is het goed om eerst na te denken over de uitdagingen die je te wachten staan. Vraag je af of dit écht is wat je wil of dat genoeg ook nu al misschien gewoon genoeg kan zijn. In de praktijk kom ik de volgende zaken tegen die groei met zich meebrengt:
(gebrek aan) financiële middelen: Groei kost geld. De “kosten lopen voor de baat uit” is hier letterlijk wat er speelt. Investeringen in materiaal, personeel en marketing worden vaak onderschat. Maak een goed financieel plan. Met je accountant of boekhouder. Doe dit niet alleen.
Focus: Zit de groei in nieuwe markten, producten of diensten? Je kunt makkelijk je focus verliezen en met de verkeerde dingen bezig zijn. Maak een goed plan zodat je je focus niet verliest. Ik kan je daarbij helpen.
Personeel: Weet je zeker dat je de juiste mensen kunt vinden voor je groei? Of heb je ze misschien al? In groeiende ondernemingen zijn je eigen medewerkers vaak je belangrijkste instrumenten, vergeet dat niet.
Strategie: Waarom kiest de klant voor jou onderneming, product of dienst? Heb je dit helemaal scherp? Groeien kan alleen door kansen in de markt te benutten. Weet waar je kracht ligt en probeer niet in alles uit te blinken. Misschien kan ik je helpen om je strategie helder te krijgen?
Marketing: Een waanzinnig mooi product en of hele gave dienst waar iedereen blij van wordt, is alleen waardevol als je (potentiële) klanten hiervan het bestaan weten. Hoe breng je dit onder de aandacht? Je netwerk? Social media? Een marketing strategie is onmisbaar bij groei.
Volhouden: Groeien gaat met groeipijn. Ga daar maar vanuit. Je rol verandert, het tempo wisselt, opbrengsten vallen tegen, het geld raakt op. Alleen volhouders worden succesvol. Het vraagt veel toewijding. Ik kan je helpen de focus te behouden. Samen gaat het lukken!